Depurálás (fogkő eltávolítás)

A fogkő eltávolítás egyike a leggyakrabban szükséges beavatkozásoknak.

Ennek során ultrahangos készülékkel eltávolítjuk a fog koronai és gyökéri részén található supra- és subgingivális (ínyszél feletti és alatti) fogkövet.

Ezt a fogak polírozása követi, mely simává teszi a fogfelszíneket.

Miért van szükség rá?

Mert a fogakra lerakódott fogkő felszínén további lepedék és baktériumok telepednek meg, állandóan irritálva ezzel a fogínyt, mely ettől vérző, gyulladt lesz.

A fog és az íny között egy fogkefével már nem elérhető rés (tasak) keletkezik, mely újabb baktériumok telephelye lesz.

Az állandó ínygyulladás a fogágyra terjedve csontpusztuláshoz és a fogak meglazulásához, elvesztéséhez vezet.

Milyen gyakran kell depurálni?

Életmódtól, egyéntől függ. Általában évente 1-2 alkalommal.

Mi befolyásolja a fogkőképződést?

Dohányzás, szájhigiéné, étkezési szokások.

Dohányzás és fogínygyulladás, fogkő

dentális plakk a fogak és tömések valamint a fogpótlások felszínén lerakódott lepedék, mely tartalmaz ételmaradványt, baktériumokat, hámsejteket, immunsejteket.

Megfelelő szájhigiéne nélkül a plakk könnyen elmeszesedett, sárgás és érdes felszínű lesz, mivel a nyálból további ásványi anyagok épülnek be a lepedékbe.

Ez már a fogkő, amelyet csupán fogmosással, nem lehet többé eltávolítani. Leggyakrabban a felső nagyőrlő fogak külső és az alsó frontfogak belső oldalán figyelhető meg.

Fogkő azonban nem csak az íny felett lehet jelen, hanem az általunk nem látható ínyszél alatti részeken is. Ez kizárólag professzionális fogkőeltávolítással orvosolható.

Azon kívül, hogy esztétikai probléma a fogkővel borított fogak látványa, kellemetlen szájszaggal is járhat.

Az első tünet a fogínyvérzés

Az íny felett és alatt elhelyezkedő fogkő felszíne érdes, ami kedvez a baktériumok megtapadásának. Az állandóan jelen lévő lepedék, fogkő és baktériumok folyamatos irritációnak teszik ki az ínyt, mely ettől begyullad.

A fogínygyulladás (gingivitis)…

A fogínygyulladás során az íny vörös, duzzadt lesz és vérzik. Az állandó ínygyulladás fogágybetegséghez (parodontitis), a fogat tartó csontszerkezet pusztulásához, majd a fogak meglazulásához, végül kihullásához vezet.

A plakk megtelepedését elősegítik:

• dohányzás
  • torlódott fogak, melyeknek tisztán tartása igen nehéz
  • nem megfelelően záró tömések, koronák, hidak
  • csökkent nyálmennyiség

A dohányzás növeli a fogágybetegség kockázatát

Kutatások szerint a rendszeres dohányzás nagymértékben elősegíti a fogágybetegség kialakulását, ugyanis nagyobb mennyiségű plakk lerakódást eredményez a fogak felszínén.

A plakk eltávolítását segíti:

• napi, legalább kétszeri alapos, megfelelő technikával és megfelelő ideig (legalább 2 percig ) végzett fogmosás
  • sok rágást igénylő táplálék fogyasztása (pl. nyers zöldségek)
  • gondosan megválogatott ételek, melyek kevés szénhidrátot tartalmaznak
  • rendszeres fogorvosi kontroll

Szájhigiéniai tanácsadás ingyenes