Bölcsességfog eltávolítás

A bölcsességfog 16 éves kort követően tör elő. Gyakran előfordul, hogy valamilyen akadály miatt egyáltalán nem, vagy csak részben tör elő az ínyen. Ritka esetben az is előfordul, hogy hiányzik a csírája. Az előtörésben megakadt bölcsességfog az íny alatt van vagy részlegesen előbújva található az utolsó őrlőfog mögött.  Akkor is tud panaszt okozni, ha az íny alatt van és még nem tört elő. Gyakran a panasz oka, a fog elhelyezkedése ez ugyanis utat akar törni magának, és sok esetben mivel nincs kellő hely számára, ezért nyomni kezdi az előtte lévő fogat esetleg beékelődik annak a gyökere alá, vagy csak elfekszik. Ilyenkor van szükség a bölcsességfog sebészeti feltárására. Ha már legalább részben előbújt, az íny és az alatta található fogkorona részlet közé beékelődik az ételmaradék, amit fogmosással eltávolítani nem tudunk. Ez gyulladást okozhat a bölcsességfog körül, amely a következő panaszokkal jár:

• időnként jelentkező, vagy állandó tompa fájdalom a fog körül
  • ínygyulladás
  • arcduzzanat
  • fülbe sugárzó fájdalom
  • szájzár
  • láz

A következő esetekben javasolt a bölcsességfog eltávolítása:

• többször kialakult gyulladás a fog körül
  • mély és gyulladt ínytasak a fog körül
  • előtte levő fogba beakadt bölcsfog
  • részben előtört szuvas bölcsfog
  • fogszabályozási célból
  • a fogtorlódást súlyosbító részben előtört bölcsességfog

A panaszt okozó bölcsességfogat szájsebészeti műtéttel távolítjuk el.

A műtétet helyi érzéstelenítésben, mind a négy bölcsességfog egyszerre történő eltávolítását pedig már altatásban végezzük. Rendelőnkben nem végzünk altatásban sebészeti beavatkozást. Ennek során a fog körüli csontot elfúrjuk, majd a bölcsességfogat szájsebészeti kézi műszerekkel kiemeljük, eltávolítjuk, majd a sebet összevarrjuk. A műtét után antibiotikumot és fájdalomcsillapítókat rendelünk el a pácienseinknek. A  műtét után a seb környékén arcduzzanat alakul ki, amely néhány nap alatt lelohad.